Saturday, February 20, 2010

#128♥ Ulasan ::: AKu Terima Nikahnya (Kemudi rumah tangga) ♥

♥♥♥♥♥ Aku Terima Nikahnya♥♥♥♥♥♥
harga: RM 20.90

Alhamdulillah..Akhirnya aku berjaya menghabiskan bace buku motivasi ni... Buku "Kemudi Rumah Tangga" ini memang benar2 bgs bagi aku.. yang cetek ilmu tentang rumah tangga ini..

Atas kehendak n permohonan orang2 tertentu yang memerlukan sinopsis pasal buku ini...
dowang merayu2(*saje wat gempaq..padahal xde pon merayu..meminta ajee) suh aku bgtau ulasan.. n kandungan buku ini.. ok.. akan ku tunaikan.. harap.. dapat puaskan hati anda semua...

"AKU TERIMA NIKAHNYA" ---Pelikkah cinta tanpa berkenalan, keluar makan-makan, berbalas email n sms???
itu lah slogan buku KEMUDI RUMAH TANGGA ini...


Pada pendapat aku(sblum aku bace buku ni): mmg agak janggal sbb bercinta tanpa keluar n menyelami hati seseorang itu..
tapi selepas aku mmbce buku ni... perspepsi tu sume jd berubah.. asalkan niat n hati kita betol.. n yang penting hati.. ok2.. aku teruskan dengan sinopsis buku ini..

Penulis bnyk menceritakan tentang kisah hidup beliau.. kisah rumah tangga beliau.. dari mula perkenalan, perkahwinan,
rumah tangga, sehingga kepada zuriat yg penulis perolehi.. kisah rumah tangga n kisah kerja beliau amat aku kagumi.. Banyak liku2 hidup yang beliau hadapi.. sememang nya aku amat kagumi kecekalan beliau..
Terdapat sebnyak 36 bab dalam buku ini.. kesemua adalah menarik... akan ku senaraikan..
1.Erti sebuah perkahwinan
2.Menguruskan fikiran tentang perkahwinan

3.Mengikat pertunangan dalam kesederhanaan
4.Muslim Rumah Tangga 1

5.Muslim Rumah Tangga 2

6.Pedoman Bagi yang mencari

7.Biar mati anak jangan mati adab

8.Isteri dan mata hati
9.Cinta antara planet

10.dimana janji kita

11.sunahkah meramaikan anak?

12.kesedihan atau kegembiraan

13.syawal pertama tanpa dia

14.cinta tanpa syarat

15.menyengajakan beberapa kesusahan

16.tiga hospital , tiga suasana

17.apa ada pada nama?
18.muhammad immaduddin genap setahun
19.yop dapat hadiah

20.gelagat "ahli fitrah"
21.miau, miau

22.cerdik, bukan macam kancil

23.jangan remehkan keselamatan anak-anak

24.manusia separuh mahasiswi

25.kita dapat apa yang kita beri

26.dosa kita mengatasi kesalahan anak-anak
27.abi raksasa, ummi dinasour
28.pabila anak menegur
29.layanan terbaik ibu bapa yang pelik
30.mencari kekasih

31.memaknakan sebuah kehidupan.
32.memaknakan dunia dengan akhirat

33.di mana damai desa

34.sehari yang sebegini

35.dalam derita ada bahagia

36.dua sepasang itu masih ada


antara semua bab ni... aku tertarik dengan bab yang ke
9. CINTA ANTARA PLANET

"..lelaki itu sembilan logik dan satu emosi... perempuan pula sembilan emosi dan satu logik"

lelaki dan permpuan ternya berbeza.. ungkapan klasik al-ghazali ada menyebut "lelaki itu sembilan akal dan satu nafsu manakala perempuan itu pula sembilan nafsu dan satu akal".... dulu aku penah dengar ungkapan ni.. tapi ape yang penah aku simpolkan sendrik??? sekarang br aku tau yang kata-kata ni mmg punyai maksud yang mendalam... dulu ape yang aku tau.. just nafsu yang dikatakan bg lelaki (9akal 1 nafsu)... hanya nafsu itu semata-mata.. bg perempuan pula (9nafsu 1 akal).. 9 nafsu yg mcm2.. cth shoping, kecantikan dan segalanya... tapi ternyata.. mmg aku salah dalam menafsirkan ini semua..
ok2.. kita go on balik apa yang buku ni cakap...
Ustaz rizal(penulis buku) mengubah kata2 tersebut menjadi "..lelaki itu sembilan logik dan satu emosi... perempuan pula sembilan emosi dan satu logik"

cube anda fikirkan,
keputusan dan tindakan seorang lelaki bnyk dipgaruhi oleh logik n rasional akal. lelaki lebih selamat utk diprtggjwbkan pada urusan yg perlu dputuskan dgn rasional n bukan emosi.cth talak ditangan lelaki. maka lelaki yg lemah rasional n sering emosional dalam kehidupan adalah lelaki yang kurang kelakian. Namun, lelaki lemah emosi. kelemahan itu mnjadikan lelaki kurang senstif dlm mmbace bhsa emosi perempuan. kekurangan daya emosi juga mgkin menjadi punca lelaki sukar melakukan perkara rutin dalam sebuah rumah tangga... tanya sahaja seorg prempuan, berapa kali dalam hidupnya dia menyapu sampah, membasuh tahi anak di punggung anak, mengemas rumah dan memasak. perempuan boleh melakukan dengan rasa sejuk dan biasa, manakala lelaki terpaksa bermujahadah untuk membiasakan diri dengannya.. perempuan yang dikurniakan Allah dengan kekuatan emosi berbanding logik dengan nisbah 9:1, menjadikan mereka guru terbaik pada membentuk anak-anak , khususnya di peringkat pra sekolah... oleh kerana perempuan kuat pada emosi "emosinya hanya terpilih utk disuburkan buat suami n anak2 tercinta"

"You complete me"- itulah realiti hubungan antara suami n isteri

terdapat bnyk pengajaran yang aku dapat n pelajari pasal rumah tangga.. hanya 1 bab sahaja yg dpt aku kongsi bersama rakan2 teman2 ku
kalau nak tau lagi.. sila la bace buku ini ya... mmg amat berguna untk semua.. terutama remaja macam aku ni... :P

p/s: ade yang nak beli ke?? lau ade yang nak saya ley tlg belikan.. ade stok skrg ni.. kalau nak order ley gtau saya ok kat komen cni eaa....

5 Coretan:

bellar0ssa said...

huhu.sinopsis yang menarik..hari tu mase my birthday..rumate bagi buku bercinta sampai ke syurga...huhu tapi stil dlm pembacaan lagi...

Mohd Faris Bin Mohd Zawawi said...

bgus2 da abes bc..sori la kalo aku kate ko t'lmbt sket..cume aku nk bgtahu jgn slh fhm drp ape yg d bc dlm buku tu..sbnr nye ade mesej g jelas penulis tu nk smp kn..aku kate mcm ni sbb da ade org yg slh phm..bole rujuk page die..http://saifulislam.com/

semoga mndpt pemahaman yg hakiki.....

udacun said...

bellar0ssa:hehe.. bace smpai abes eaaa..

faris:thnks... mmg ler agak terlmbt sbb br bace.. tp ok la kan drpd xbace lgsg... hahahaa...
insyaAllah xde yg slh faham.. yg aku bg ulasan just 1 bab aje.. sbb bg aku mnarik la.. sbb aku sekadar mmbce n jika ilmu2 tu berguna akan ku gunakan utk aku... tnks 4 ur infoo

pak long said...

salam buat tuan umah...
mekasih banyak buat sinopsis tu....memang menarik dan berilmiah kan buku tu...buat cik uda..moga appy selalu...semyum semace...

udacun said...

pak long: same2 paklong.. bukan senyum semace.. senyum sokmo la.. hahaa

♥ Jejaka dan Jelita ♥

 
;