Friday, December 4, 2009

#9 ♥ Nak jadi Kelantan Pure ♥

Kelate Sejati


Arini nih aku denge bangganyo nok tulih pos ni kot bahaso kelate... harape mugo sumo pehe la bahaso hok aku tulih ni.... aduh.. tebelit jari-jari nok taip... Lamo tok taip kok bahaso kelate ni...
Muta otok aku nak wat ayat n eja... adoiiii.... aku selit jugok la ayat melayu 'pure' aku nih.. hahaha..
nok buat guano.... lamo doh etek aku merantau ke negeri ore... hahahaha...
Bilo balik klate.. kade2 tersasul jugak bahase luar nyoh.... ade la pakat dok ngato... PECOH BoTOL BUDU weh.. ~ hahaha.. tu "statement yg menarik utk ore klate hok xngaku klate"


gapo hok aku nok tulih ni? Urm.. ok aku cube ler.... Loni aku duk HosteL.. Rumet aku pong ore Klate.. jadi loni aku duk kecek klate sokmo ler... kalu dulu kene speaking Luar sokmo.. ni speaking klate sokmo ler.... kekade tersasul jugak ngn sae2 hahahahaa..... Ramai kate aku buke klate, ade hok kate aku ore jawo.. ish3, jauh panggang dari api.. tp ramai kato aku ore UTARA ler.. my coz cara aku Kecek kot.. bnyok ikut loghat UTARA.. dulu duk Penang..tu yg jadi UTARA CELOP... hehehe... tapi di hatiku tetap KELATE SEJATI.. idup kelate...

Hok paling aku pelik la... bakpo la ♥jate2 kelate xse ko aku? ramai hok sae2 jah... myb puok2 demo ingat aku ore luar kot.. hahaha.. pelik2... n ramai ore2 jawo+bnjar hok aku kenal n mulakan salam perkenalan (*nok mengorat ler).. haha... tu yg pelik ni..... Jodoh aku ngn ore Luar bokali... xpo la... Dia Maha Mengetahui... aku redha ajer..


Aku nok perkenalkan buoh2 n makane kelate ko ore2 luar n ore klate.. sebab ramai ore klate pon xtau ore luar panggil gapo namo tuu....
(*namo rima?)


Buah Nam Nam = Buoh Katak Puru
Ni buah feveret aku ni.. ferevet tapi lamo doh xmake buah ni... 2minggu lepas aku baru dapat tau yang nama buah ni BUAH NAM NAM... tu pon kakak aku hok royak.. kalu x meme aku xtahu ler... yang musykil .. bakpo buah nam nam?? Bukan TUJUH TUJUH??? hahahaha.. menjadi tanda tanya ku ???


Buah Manggis = Buoh Setto
Ni suma kenal kan??? Ore klate panggil buah setto... sedapnyerrr..


Buah Mangga = Buah Pauh

Buah Mentega = Buah Stega
Ha.. hok ni buah nama nyer agak pelik aku rase la.... kelate panggil buah stega.. Tapi ore LUAR panggil buah MENTEGA.. pelik kannn?? mentega tu kan majerin... so.. bleh panggil BUAH MAJERIN ler kann??? hok buat kuih tu.. hahaha.. lantak ler.. tp buah stega ni meme sedapppp... yummy..

Buah Ciku = Buah Sawa Nila


Buah Rambutan = Buah Mokte
Ado sekor anok tupa... atah julai mokte.. hehehehe


Buah Asam Jawa = Buah Celagi
Buah celagi ni kalu mekar meme sedap ler.. wat jeruk ngn nise (nise=gula melaka) pon sedap


Tembikai = Buah Timun
Aku sokmo tersasul kalu nak sebut buah timun ni depan sae2 aku hok buke klate.. sebab demo sume pelik bile aku mitok woh timun ... puak2 demo royak.. ni tembikai la buke timun.. hahahaha.. bg dorang timun tu = timun batang, bagi kami warga kelate.. timun=tembikai..


Mentimun = Timun Batang
Inilah dia kecelaruan loghat bahasa.. hahaha.. timun, cucumer. timun batang.. hik3


Solok Lada



Bubur Nasi = Nasi Air
Hok ni so hal... puak2 luar pakat panggil BUBUR NASI.... ore klate panggil NASI AIR... ade sae aku tu bile dengar aku panggil NASI AIR.. mula la buat2 muka pelik.. cam loya ler aper ler.. sbb demo ingat kalu NASI AIR tu.. nasi hok bubuh air jah.. cam nasi nak v ko itik make... hahaha... belum cube belum tau.. meme kecelaruan loghat.. adoiii


Limau Ais = Singa Beng My feveret drink ler ni.. aku kalu g make mane2 meme xkan putus ngn singa beng ni.... Ore luar panggil LIMAU AIS.. kami Klate panggil SINGA BENG... aku pon xtau mane asal usul tubik nama singa ni... hahahaha... yg aku tau SINGA BENG meme sedap la,,,,..
BENG tu maksudnyer AIS ler.. kalu xsilap ler .. sbb kalu korang mai kelate... if nak mitak hok ade ais sebut saje BENG.. cth : TEH BENG (teh ais)., MILO BENG (milo ais)... n swaktu dengannya~

Ikan Cencaru / Ikan Jaket = Ikan Kronghe (susah nak tulis)
Ikan2 yang menjadi masalah pada golongan surirumah KELATE tapi duk LUAR kelate .. sbb demo xtau nama ike ni ore luar panggil gapo..hahaha.. aku pon xtau jgk.... ni ike keroghe... aku nak tulis pon xreti.. sebut aku tau la... Ore lua panggil ikan jaket xpon ikan cencaru.. Hilir la raso nak sebut cencaru..hahahaha....
kalu aku bleh husband ore luar.. biar le die hok g beli ike.. sbb aku xtau nak sebut..haha..
hok aku tau... cth : ike slaye,ikan lolo,ikan kembung, n ike2 hok kelate sajo.. hok jd nama luar aku xtau doh.. hahaha... Tolong aja saya yee..

Ikan Sardin / Selayang = Ike Slaye
aku ingatkan ikan sardin hok duk dalam tin ajer.. hik3....




Iklan MH MOHD

isteri : Heh. heh. ayoh dio tu....
suami : gapo dio gak...nok nyenggeng sikit pun tok leh..
isteri : ni... cili sos, kicap, colek abih belako doh nih...
suami : raso baru beli jah..
isteri : tok sir wi abih guano mugo sedak, budok-budok ni beghehi belako, sekali likung jah puok-puok dio.
suami : ho pahtu-pahtu..
isteri : pahtu.pahtu...gi la beli nu...kalu nok beli jange beli hok laing..beli hok cap MH mohd.. aloooo seghupo nge tok laki mek joh beli maring tu laaaa....ingat ko dok tu?!..
suami : ingat dohh....eh cap gapo doh?
isteri : MH Mohd....MH mohd(meninggikan suara)...
suami : aloh bekeng teh

Sumber rujukan: Petikan dialog iklan MH Mohd di radio Kelantan FM

p/s : haha.. penat weh aku taip kot bahasa kelate ni.. adoii.... ingat nak letak glosari bahasa kelate.. tapi penat lak nak tulis.. kalu ade pape xpaham.. tnya lerrr....
MALU BERTANYA SESAT JALAN.. hehehe... xpasal2 susah nak jalan kat kelantan...

2 Coretan:

KOroX(~_^) said...

hahhahaa
kak ehannn
dak ohh buaoh katok puru tuhhh
tak tak nitiki air liur tgok....

udacun said...

meme sedap pon dik oit...
kak ehan xde nak make jgk.. kene g johor awal..xde nak cari.. pehh..sedap wehh..

p/s: dik, nitik xpo.. asal jgn bnjir sudoh ler..hwehehe

♥ Jejaka dan Jelita ♥

 
;